Al-Luqman



Alhamdulillah… Al-Qur’an… “Kitab ini tiada keraguan padanya; menjadi petunjuk kepada orang-orang yang bertaqwa” (Al-Baqarah : 2) Apabila membaca surah Al-Luqman hari ini, diri ini rasa sangat bersyukur kerana ditemukan dengan surah yang terkandung sebuah nasihat Luqman kepada anaknya… Nasihat yang sangat berguna kepada diri ini, yang kadangkala alpa dan lalai dalam menjalani kehidupan seharian di dunia ini. Surah Al-Luqman ayat 12 – 19 yang bermaksud;
“Dan sesungguhnya telah Kami berikan hikmah kepada Luqman iaitu bersyukurlah kepada Allah. Dan barangsiapa bersyukur (kepada Allah), maka sesungguhnya ia bersyukur untuk dirinya sendiri; dan barangsiapa yang tidak bersyukur, maka sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji.”
“Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, di waktu ia memberi pelajaran kepadanya; Hai anakku, janganlah kamu mempersekutukan Allah, sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar kezaliman yang besar.”
“Dan kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dalam dua tahun, bersyukurlah kepadaKu dan kepada dua orang ibu bapamu, hanya kepadaKulah kembalimu.”
“Dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan dengan Aku sesuatu yang tidak ada pengetahuanmu tentang itu, maka janganlah kamu mengikuti keduanya, dan pergaulilah keduanya di dunia dengan baik, dan ikutilah jalan orang yang kembali kepadaKu, kemudian hanya kepadaKulah kembalimu, maka Kuberitakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan”
“(Luqman berkata); Hai anakku, sesungguhnya jika ada (sesuatu perbuatan) seberat biji sawi, dan berada dalam batu atau di langit atau di dalam bumi, nescaya Allah akan mendatangkannya (membalasinya). Sesungguhnya Allah Maha Halus lagi Maha Mengetahui”
“Hai anakku, dirikanlah solat dan suruhlah (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah (mereka) dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah).”
“Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (kerana sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri.”
“Dan sederhanalah kamu dalam berjalan dan lunakkanlah suaramu. Sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai.”
Ya Allah… Syukur Alhamdulillah… Betapa diri ini sangat mengharapkan rahmatMu dan tidak dipalingkan dari diriku. Terima kasih atas ujian ini kerana diriku masih dalam pengetahuanMu. “CUkuplah Allah menjadi pelindung kami dan Allah adalah sebaik-baik pelindung.” (Ali Imran :173)Dengan mengingati Allah, hati menjadi tenang…. Syukran….
Share on Google Plus

About deq noor

A daughter, sister and friend. Engineering is my passion but travelling is my courage. "Let the beauty of what you love be what you do"

2 Blue Komen:

  1. surah ini merupakan nukilan dakwah luqman pada anaknyer.luqman hanya insan biasa yang diberi hikmah tetapi sukanye Allah pada perkataanye maka dinukilkan dalam alquran supaya semua manusia dapat ambil perngajaran sampai akhir zaman

    ReplyDelete
  2. yeah... pengajaran utk semua... :)

    ReplyDelete

Awak komen, DN balas. Terima kasih kerana sudi meninggalkan jejak di sini. ^_^