Diam atau berterus terang?

Kadang kita terlupa... Apa yang orang lain rasa. Bercakap mengikut kata hati. Terlalu berterus terang sehingga mengguris perasaan orang lain. Adakah berdiam diri merupakan jalan terbaik? Hmm.. Mungkin benar diam itu lebih baik dari berkata-kata. Tetapi mungkin benar juga berterus terang akan menyedarkan orang lain walaupun kenyataan itu pahit untuk didengar. 

Maaf jika kata-kata yang diluahkan mengguris hati. Bukan niat untuk mencampuri urusan orang lain, tetapi sekadar memberi pendapat dan dari kaca mata sebagai pemerhati. Setelah diluahkan, tiada apa yang akan diperkatakan lagi. Maka diam menjadi pilihan diri. 

Sekadar ingin bertanya. Diam atau berterus terang? Mana menjadi pilihan?
Share on Google Plus

About deq noor

A daughter, sister and friend. Engineering is my passion but travelling is my courage. "Let the beauty of what you love be what you do"

17 Blue Komen:

  1. diam itu kadang-kadang jadi api dalam sekam
    so, better berterus-terang
    walaupun pahit untuk didengar, tapi itulah lebih baik

    orang kata, kawan yg sebenar adalah orang yg berani menegur kesilapan/kesalahan kita
    tapi, teguran pun mestilah dibuat dengan berhemah

    ReplyDelete
  2. jangan diam... jangan terus terang.. eh, kita jumpa lah.. hehehe

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum deq noor, salam perkenalan daripada sheila. baru jumpa semalam masa iftar :)
    *sheila prefer diam

    ReplyDelete
  4. kadang2 diam itu lebih baik.tp its depend on situation akak.

    ReplyDelete
  5. Kalau diam lagi teruk..mental sakit..so luahkan..=)

    ReplyDelete
  6. ikut situasi.... tapi kalau diam tu tak nampak selesaikan masalah adalah wajar untuk luahkan dengan kata-kata....

    ReplyDelete
  7. napa dn? zuan slalu straight je cakap, selalu mengundang tak senang hati kawan gak, tapi itu kita, lebih baik jujur dari menipu kan ^^

    ReplyDelete
  8. Dengan Bro jangan sesekali Dn senyap tau.. Ingat pesanan bro ini sampai bebila...

    ReplyDelete
  9. dua dua ada pro dan contra nya.. yang penting, kita sendiri kena bijak memilih masa yang sesuai untuk bersuara :)

    ReplyDelete
  10. tuan badan yang lebih tahu sebenarnya... nak diam atau berbicara ikut keadaan sebenarnya.. :)

    ReplyDelete
  11. Salam ziarah ya, tengok orang yg kita nak cakap tu. Kalau kita tau meluahkan perasaan tak dapat feedback positif dari dia, baik lah kita diam dan lupakan saja.

    ReplyDelete
  12. kene tengok situasi.. nak terus terang boleh tapi biar kena dengan caranya..

    kalau diam mungkin kita yang asyik makan hati :)

    ReplyDelete
  13. jumpa dan bincang elok2 apa yang tak kena..
    takut kalau terus diam akan menjadi api yang marak.

    ReplyDelete
  14. assalamualaikum deqnoor....kena tengok juga keadaannya kalau perlu eloklah berterus terang kalau tidak eloklah berdiam diri...:)

    ReplyDelete
  15. keeping mum is a silence poison that eat away slowly inside of us that later turn into something most usually people and yourself could not handle. It may offence or cause hurt but the hurt that the truth cause is paltry compared to when the silence burst open, as old people use to say its better to have a clean cut rather than a cut made by a dull sword... but the question here if you dont keep silnece how do you deliver the message..the it begs anothe rquestion, do yoou care about that person enough to risk it? indeed im giving more question than answer, but in the end the choice in your hand.. either way.. make it with a good intention, insyaallah he or she will see someday..
    BIBY D. CHARLIE <3 <3 <3

    ReplyDelete
  16. tengok mood juga. kalau boleh senyap dan berlapang dada..so saya diamkan aje.

    kalau tak memang meletup lh.

    ReplyDelete

Awak komen, DN balas. Terima kasih kerana sudi meninggalkan jejak di sini. ^_^