Kebab Turki Baba Rafi (KTBR) Sedap 101%

 Ingin mencari sesuatu yang mengenyangkan tetapi tidak terlalu berat seperti makan nasi? Kebab dari Kebab Turki Baba Rafi (KTBR) boleh menjadi pilihan. Pertama kali DN datang ke sini dan DN tidak menyangka rasa kebab disini memang sedap.

Sedikit latar belakang Kebab Turki Baba Rafi (KTBR), ia adalah rangkaian perniagaan makanan segera yang terkenal di Indonesia. Hendy Setiono, seorang anak muda yang sudah berkahwin semasa masih belajar di universiti pada usia 19 tahun merupakan pengasas kepada perniagaan ini. Bermula dari 2 outlet pada tahun 2003 di universiti, beliau bernekad untuk berhenti belajar dan mengembangkan perniagaan Kebab Turki Baba Rafi (KTBR) ini.
Nama Kebab Turki Baba Rafi (KTBR) diberikan pada tahun 2004. Sejak dari itu, perniagaan Kebab Turki Baba Rafi (KTBR) berkembang sehingga terdapat lebih 1200 outlet di Indonesia. Pada tahun 2012, Kebab Turki Baba Rafi (KTBR) telah memasuki pasaran Malaysia dan membuka outlet pertama mereka di Summit USJ. Kini, Kebab Turki Baba Rafi (KTBR) sudah mempunyai 21 outlet di Malaysia. Mereka mensasarkan tahun 2014 untuk mempunyai 50 outlet di Malaysia. Mereka sedang dalam usaha melebarkan perniagaan ke China, Sri Lanka, Belanda, Brunei, Singapore selain dari Filipina yang sudah beroperasi tahun lalu. Outlet-outlet Kebab Turki Baba Rafi (KTBR) di Malaysia adalah seperti berikut :-


Kebab Turki Baba Rafi (KTBR) didatangkan dengan 2 saiz seperti di atas. Regular kebab dan mini kebab. Pembungkusan ini telah dipatenkan. Ini kerana, bungkusan ini sangat menarik dan direkabentuk bagi memudahkan pembeli menikmati kebab dengan mudah.

1. Nampak 'Open Here' di atas pembungkus kebab itu.
2. Buka pembungkus kebab tersebut dan kebab sudah kelihatan.
3. Di hadapan bungkusan terdapat penanda merah tertera perkataan 'Pull Up'.
4. Tarik penanda merah tersebut dan kebab akan dinaikkan ke atas.
5. Buka sarung putih yang menyarung kebab itu.
6. Kebab sedia untuk dimakan. Nyum3!!! :)

Kebab yang DN makan di atas adalah Kebab Daging (RM6.50). Pita yang lembut dan agak rangup dengan isi daging, sos dan sayur-sayuran menjadikan kebab di sini sangat sedap dan menyelerakan.
Selain itu, terdapat pilihan hotdog dan burger di sini selain dari kebab. Gambar di atas dikenali sebagai Shawarma yang berharga RM6.50 sahaja. Nak tahu rasanya, boleh bertanyakan Bro Framestone ye... ^_^

 Cara pembuatan Kebab Turki Baba Rafi (KTBR) bermula dengan daging/ayam dihiris nipis dari tempat ini. Kemudian, hirisan daging / ayam tersebut akan diletakkan di atas roti pita yang sudah diletakkan dengan sayur-sayuran dan sos.
Sos mayonis pula diletakkan di atas hirisan daging / ayam itu. Seterusnya, roti pita akan digulung dengan kemas supaya isi didalamnya tidak terkeluar dari gulungan roti pita tersebut untuk menjadi kebab.
Kebab akan diletakkan di atas pemanas ini untuk dipanaskan seketika.
Kemudian, kebab tersebut sedia untuk diletakkan di dalam pembungkusnya. Maka, terhasillah Kebab Turki Baba Rafi (KTBR) yang 101% sedap. Tidak percaya? Rasa dahulu pasti percaya nanti. Hehehe...
Inilah harga Kebab Turki Baba Rafi (KTBR) yang kini berada di pasaran setakat ini. Harganya masih berpatutan dan buat penggemar kebab, jangan lupa merasai keenakan Kebab Turki Baba Rafi (KTBR) ini. Sudah cuba sekali, pasti hendak lagi dan lagi. DN sudah rasa dan DN hendak pergi mencuba kebab yang lain pula selepas ini.

Maklumat lanjut Kebab Turki Baba Rafi (KTBR) ini boleh dilayari seperti di bawah :-
Website (Malaysia) : babarafi.com.my
Website (International) : http://babarafi.com
Facebook : https://www.facebook.com/babarafimalaysia
Instagram : http://instagram.com/babarafimalaysia


*****************************
Jika ingin mengikuti perkembangan DN dengan lebih mudah selain dari membaca di blog, boleh follow DN seperti di bawah...
Instagram : deqnoor
Twitter : deqnoor
Google+ : +deq noor
Fanpage : deqnoordotcom
Share on Google Plus

About deq noor

A daughter, sister and friend. Engineering is my passion but travelling is my courage. "Let the beauty of what you love be what you do"

20 Blue Komen:

  1. kebab turki ni sedap.. pernah makan.. kat shah alam ada. :D

    jemput singgah http://iluvtour.com

    ReplyDelete
  2. @Sharifah Nuraishah Rahmah syed amiruddin sedap kan! tadi DN beli kat tesco extra shah alam... ^_^

    ReplyDelete
  3. Hurmm.... paling dekat kat area bangi laa.... kalau singgah shah alam boleh belanja makan ngan DN

    ReplyDelete
  4. Masih terasa keenakannya tempoh hari.. bila la dapat menikmatinya lagi?

    ReplyDelete
  5. @Bro Framestone banyak cawangan.. bila2 boleh pegi... :)

    ReplyDelete
  6. apasal kat Puchong takde. baru ingat nak makan kebab

    ReplyDelete
  7. Nak try la nanti kebab ni nanti..nampak macam sedap la pulak..hee

    ReplyDelete
  8. Bila tengok senarai outlet yang ada..banyak outlet2 yang berhampiran je dengan ezad..hee

    ReplyDelete
  9. @Blogger Babyface hee.. nanti DN jadi franchais buka kat sana... :)

    ReplyDelete
  10. @Ezad Skytech mmg sedap ezad.. g lah try nanti.. :)

    ReplyDelete
  11. Memang rasanya sangat sedap dan selalu akan makan lagi makan lagi.

    ReplyDelete
  12. @kamal sedap kan! gemarkannya juga disini... :)

    ReplyDelete
  13. pernah try kebab ni kt the Curve..not bad..tp skali tu je la try..tak kenyang sgt hahaha

    ReplyDelete
  14. @JMR DN makan 2 baru kenyang. Haha...

    ReplyDelete
  15. Saya baru sahaja singgh ke kedai kebab turki Baba Rafi yang baru dibuka di TBS. Rasa daging perapnya sungguh lazat, mudah dan sihat. Sungguh berbaloi bagi yang terkejar-kejar menaiki tren atau bas.

    ReplyDelete
  16. Tak Paham I cakap apa alay hehehe....

    ReplyDelete

Awak komen, DN balas. Terima kasih kerana sudi meninggalkan jejak di sini. ^_^